Školský vzdelávací program 2022/2023


Materská škola Kubranská 20 Trenčín

ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM


- 2 -



Názov ŠkVP:

Farebné stonožky

Stupeň vzdelania:

Predprimárne vzdelanie

Dĺžka štúdia:

Niekoľkoročná dochádzka, alebo

posledný rok pred plnením povinnej

školskej dochádzky detí do

materskej školy

Formy výchovy a vzdelávania:

Celodenná

Vyučovací jazyk:

Slovenský

Prerokovaný v pedagogickej rade:

Prerokovaný v rade školy:

31.8.2022

Schválený zriaďovateľom:

Vydaný dňa:

2.9.2022


- 3 -

1.Vymedzenie vlastných cieľov, poslania výchovy a vzdelávania,

zameranie školy

Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a

sociálno-citovú úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v

spoločnosti. Školský vzdelávací program je zostavený tak, aby rešpektoval ciele výchovy a

vzdelávania uvedené v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o

zmene a doplnení neskorších predpisov.

ŠkVP je otvorený dokument, ktorý celostne rozvíja osobnosť dieťaťa. Vlastné ciele vychádzajú

zo ŠVP a jednotlivých vzdelávacích oblastí.

Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našej materskej škole sme si stanovili v súlade s/so:

➢ všeobecnými cieľmi ustanovenými v štátnom vzdelávacom programe,

➢ cieľmi výchovy a vzdelávania ustanovenými v školskom zákone,

➢ cieľmi stanovenými v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy,

➢ potrebami a záujmami detí, rodičov/zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov,

Vo všeobecnosti sa ciele našej MŠ orientujú na komplexný, celostný rozvoj osobnosti dieťaťa,

na podporu a doplnenie výchovy v rodine a na prípravu dieťaťa na bezproblémový vstup do

ZŠ.

Edukačné ciele vychádzajú z reálnych potrieb dieťaťa, zo sociokultúrneho a historického

kontextu a z rekvalifikovania vzťahov medzi MŠ a inými výchovnými inštitúciami, medzi

ktorými je na prvom mieste rodina a potom ZŠ. Je dôležité nachádzať a vytvárať otvorené

vzťahy medzi nimi, so zámerom hľadať spoločný cieľ a možnosti edukácie detí.

1.1.Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania

➢ Uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami

s rešpektovaním potrieb dieťaťa.

➢ Získať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve.

➢ V prípade potreby nasmerovať rodičov na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi.

➢ Odborne a pedagogicky pôsobiť na žiaka ( dieťa).

➢ Pomáhať rozvíjať detskú osobnosť, vzdelávací potenciál s dlhodobými účinkami.

➢ Poskytovať príležitosť deťom začleniť sa do spoločenského života, významne obohacovať

formovanie ich osobnosti.


- 4 -

➢ V súlade s polohou MŠ sa zamerať na environmentálnu výchovu, na zdravý spôsob života,

posilňovať pozitívne medziľudské vzťahy.

➢ Predchádzať nežiadúcim situáciám a potencionálnemu nebezpečenstvu v edukačnej

starostlivosti o znevýhodnené dieťa.

➢ Utvárať pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu pri pohybových aktivitách na

pobytoch vonku.

➢ Posilňovať vôľové vlastnosti ako trpezlivosť, vytrvalosť, dôslednosť, presnosť, spoľahlivosť,

sebaovládanie a úsilie prekonávať prekážky spojené s fyzickou námahou - nevzdávať sa.

➢ Všímať si podstatné vlastnosti predmetov a javov a príčinné súvislosti prírodovedných

a spoločenských javov a postupne chápať vzťahy medzi nimi- na elementárnej úrovni.

➢ Utvárať emocionálne bohatý vzťah k prírode- pociťovať radosť z existencie a krás prírody-

živej a neživej.

➢ Rozvíjať emocionálnu stránku osobnosti dieťaťa - city, prežívanie, emócie.

Absolvent predprimárneho vzdelávania bude pripravený na vstup do primárneho vzdelávania

v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti. Na kvalitnú inštitucionálnu

predprimárnu prípravu má právo každé dieťa, nezávisle od sociálneho postavenia rodiny,

v ktorej žije. Vo všeobecnosti sa ciele našej MŠ orientujú na komplexný, celostný rozvoj

osobnosti dieťaťa, na podporu a doplnenie výchovy v rodine a na prípravu dieťaťa na

bezproblémový vstup do ZŠ.

1.2. Zameranie materskej školy

Hlavným poslaním našej školy je doviesť dieťa na konci predprimárneho vzdelávania k tomu,

aby v rozsahu svojich osobných predpokladov získalo základy kompetencií dôležitých pre jeho

ďalší rozvoj i učenie pre život a vzdelávanie.

Zameriame sa na celostný rozvoj osobnosti detí v poznávaní seba samého, sveta ľudí, prírody

a kultúry. Komplexný rozvoj osobnosti dieťaťa ovplyvňujeme kvalitnou stimuláciou,

kultivovanou komunikáciou, štýlom práce a profesionalitou učiteliek.

Materská škola vytvára veľmi dobré podmienky na upevňovanie spolupatričnosti a tradícií,

organizuje rôzne športové a kultúrno - spoločenské podujatia pre deti , rodičov a pre širokú

verejnosť. K silným stránkam materskej školy patrí dobrá úroveň uplatňovania progresívnych

a inovačných trendov.

➢ partnerský prístup k deťom s akceptovaním individuality každého dieťaťa


- 5 -

➢ zabezpečenie systematickej prípravy predškolákov na vstup do prvého ročníka ZŠ s dôrazom

na deti s OPŠD

➢ stimulácia gramotnosti detí

➢ integrácia environmentálnej , dopravnej výchovy, ľudovej tradície a prvky zdravého životného

štýlu do výchovno- vzdelávacieho procesu

➢ tvorba a uplatnenie projektov vo výchovno-vzdelávacej činnosti / Mama ocko cvičme spolu,

Deň Zeme, Revitalizácia školského dvoru,... /

➢ predplavecká príprava

➢ poradenská činnosť pre rodičov

➢ mimoškolské aktivity v spolupráci s rodinou

➢ otvorené partnerstvo s rodinou

➢ partnerstvo so ZŠ, KS

2. Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského

vzdelávacieho programu

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného roka školského vzdelávacieho

programu odboru vzdelávania v materskej škole.

Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania,

ktoré vydáva kmeňová materská škola.

S účinnosťou od 1. januára 2021 je dokladom o získanom predprimárnom stupni vzdelania

osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania (ďalej len "osvedčenie"). Osvedčenie sa

vydáva na predpísanom tlačive schválenom ministerstvom školstva v štátnom jazyku. Od

školského roku 2021/2022 materské školy budú osvedčenie vydávať všetkým deťom, ktoré

plnili povinné predprimárne vzdelávanie, povinne.

Ak bude dieťa pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, osvedčenie sa

vydá len na konci školského roku, v ktorom pokračovalo v plnení povinného predprimárneho

vzdelávania.

Ak pôjde o dieťa, ktoré absolvuje individuálne (predprimárne) vzdelávanie podľa § 28b

školského zákona, osvedčenie bude vydávať kmeňová materská škola. Tento doklad vydá

riaditeľ materskej školy len dieťaťu, ktoré absolvovalo posledný rok vzdelávacieho programu

odboru vzdelávania v materskej škole.


- 6 -

3. Dĺžka dochádzky

Dĺžka štúdia dieťaťa v materskej školy je niekoľkoročná alebo posledný rok pred plnením

povinnej školskej dochádzky dieťaťa do materskej školy. Forma výchovy a vzdelávania

v materskej škole je celodenná, poldenná, individuálna.

4. Profil absolventa

Ak dieťa, pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania v materskej škole povinné¹,

nedosiahne školskú spôsobilosť a pokračuje v plnení povinného predprimárneho vzdelávania,

jeho vzdelávanie sa sústreďuje na odstránenie deficitov v rozvoji kľúčových kompetencií

nevyhnutných na zvládnutie primárneho vzdelávania v základnej škole.

5. Vyučovací jazyk

Výchova a vzdelávanie v materských školách sa uskutočňuje v slovenskom jazyku alebo

v jazyku príslušnej národnostnej menšiny⁷ .

6. Charakteristika odboru vzdelávania v materskej škole a jeho dĺžka

Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej,

intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady

na ďalšie vzdelávanie, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými

osobitosťami detí⁸.

Výchova a vzdelávanie v materskej škole sa uskutočňuje podľa školského vzdelávacieho

programu⁹. Na predprimárne vzdelávanie sa prijíma dieťa od troch rokov veku; výnimočne

možno prijať dieťa od dovŕšenia dvoch rokov veku. Predprimárne vzdelávanie je povinné pre

dieťa, ktoré dosiahlo 5 rokov veku do 31.augusta¹º. Povinné predprimárne vzdelávanie trvá

jeden školský rok.

Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roku veku nedosiahne školskú spôsobilosť, bude pokračovať v

plnení povinného predprimárneho vzdelávania ešte jeden školský rok za podmienok

ustanovených v zákone¹¹1

¹ § 28a ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (ďalej len "školský zákon")
⁷ § 12 školského zákona"
⁸ § 28 ods. 1 školského zákona


- 7 -

7. Formy výchovy a vzdelávania

Výchova a vzdelávanie, poldenná aj celodenná, sa v materských školách uskutočňuje dennou

formou. Denná forma výchovy a vzdelávania sa môže uskutočňovať aj ako dištančná:

a) v celom rozsahu vzdelávania zabezpečovaného materskou školou pre deti, ak sa

vyhlási výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia;

b) v rozsahu podľa rozhodnutia riaditeľa školy, ministra školstva alebo inej oprávnenej

osoby v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu pre

všetky deti;

c) v rozsahu podľa rozhodnutia riaditeľa materskej školy pre deti, pre ktoré je

predprimárne vzdelávanie povinné, ak kvôli zdravotnému stavu alebo z iných

závažných dôvodov (napr.: rodinné dôvody, ohrozovanie bezpečnosti a zdravia iných

detí, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania), nemôžu plniť povinné

predprimárne, vzdelávanie formou pravidelného denného dochádzania, najdlhšie

počas troch po sebe idúcich mesiacov;

d) v rozsahu nevyhnutne potrebnom, najviac však jeden mesiac, z dôvodov podľa §

150a ods. 2 školského zákona.

Povinné predprimárne vzdelávanie dieťa plní formou pravidelného denného dochádzania

v pracovných dňoch v rozsahu najmenej štyri hodiny denne, okrem času školských prázdnin.

Dieťa so zdravotným znevýhodnením môže plniť povinné predprimárne vzdelávanie v rozsahu

menej ako štyri hodiny denne za podmienok ustanovených zákonom¹³.

Výchova a vzdelávanie sa v materskej škole uskutočňuje prostredníctvom nasledujúcich foriem

denných činností:

• hry a činnosti podľa výberu detí,

• zdravotné cvičenie,

• vzdelávacia aktivita,

• pobyt vonku,

• činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, stravovanie, odpočinok).

Hry a činnosti podľa výberu detí sú spontánne alebo učiteľkou navodzované hry. Ich

súčasťou je dopoludnia aj ranný filter prípadne aj ranný kruh. Hry a činnosti podľa výberu detí

⁹ § 7 školského zákona
¹¹§ 28a ods. 1 školského zákona
¹²§ 28a ods. 3 školského zákona


- 8 -

sú zaraďované ako samostatná organizačná jednotka počas prichádzania detí do materskej

školy a odchádzania popoludní. Súbežne s nimi sa môžu uskutočňovať aj vzdelávacie aktivity.

Pri navodzovaní obsahu hier a činností podľa výberu detí sa kladie dôraz na uplatňovanie ich

individuálnych záujmov a potrieb.

Zdravotné cvičenie sa realizuje každý deň v určitom čase zásadne pred jedlom (spravidla pred

desiatou) s podmienkou dodržiavania hygienických zásad (vo vyvetranej miestnosti, prípadne

vonku). Patrí k vopred plánovaným činnostiam. Môže sa zaradiť aj viackrát v priebehu dňa a

môže sa realizovať tak v interiéri (herňa, telocvičňa), ako aj v exteriéri materskej školy

(školský dvor, terasa, ihrisko a. i.).

Vzdelávacie aktivity sú aktivitami vzťahujúcimi sa na sprostredkovanie plánovaných

vzdelávacích obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí. V rámci vzdelávacích aktivít sa

vytvára nosný priestor na postupné dosahovanie výkonových štandardov. Vzdelávacie aktivity

sa zaraďujú ako samostatná organizačná jednotka alebo môžu byť súčasťou všetkých ostatných

denných činností. Sú realizované ako individuálne, skupinové alebo frontálne aktivity detí.

Časové trvanie vzdelávacej aktivity musí rešpektovať schopnosti a potreby detí, ich vývinové

osobitosti a zákonitosti psychohygieny

Pobyt vonku plní okrem pedagogickej a rekreačnej aj významnú zdravotnú funkciu. Súčasťou

pobytu vonku sú najmä spontánne pohybové aktivity, voľné hry podľa výberu detí a vychádzka

mimo areálu materskej školy. V rámci pobytu vonku môžu byť zaradené aj vzdelávacie aktivity

a zdravotné cvičenie tak, aby bol ponechaný dostatok času na spontánne hry a pohybové

aktivity detí. Realizuje sa každodenne, skrátiť, či úplne vynechať sa môže len z dôvodu

mimoriadne nepriaznivých meteorologických podmienok. Ak sa pobyt vonku skráti alebo

nerealizuje, je potrebné zabezpečiť podmienky na pohybovú aktivitu detí v triede alebo

telocvični (ak ju materská škola má).

Činnosti zabezpečujúce životosprávu

Stravovanie detí sa zabezpečuje v pevne stanovenom čase, pričom sa odporúča dodržať

trojhodinový interval medzi podávanými jedlami (desiata, obed, olovrant). Čas podávania jedla

sa stanovuje podľa podmienok prevádzky materskej školy. Odpočinok sa zaraďuje po obede,

pričom jeho trvanie závisí od potrieb detí. Ležadlá musia byť zdravotne nezávadné. Minimálne

trvanie odpočinku je 30 minút. Odpočinok v jednotriednej materskej škole, ako aj vo vekovo

heterogénnych triedach, sa diferencuje podľa potrieb detí. Nesmie sa narúšať realizáciou

krúžkovej činnosti.

Všetky formy denných činností detí usmerňujú kvalifikované učiteľky pre predprimárne

vzdelávanie.


- 9 -

Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole je charakteristická flexibilitou

striedania spontánnych a riadených činností. Formy denných činností sa realizujú súbežne

alebo ako samostatné organizačné jednotky. Usporiadanie denných činností spracúva materská

škola vo forme denného poriadku, ktorý:

• zabezpečuje vyvážené striedanie spontánnych hier a riadených činností,

• vytvára dostatočný priestor pre individuálne potreby a záujmy detí,

• zabezpečuje dodržiavanie zásad zdravej životosprávy (pravidelné stravovanie, dostatočný

pobyt na čerstvom vzduchu, dostatočná pohybová aktivita a odpočinok).

V triedach s poldennou výchovou a vzdelávaním sa denný poriadok upravuje vzhľadom na čas

ich prevádzky.

8. Osobitosti výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-

vzdelávacími potrebami v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania

Každá materská škola by v súčasnosti mala byť schopná poskytovať podmienky pre inkluzívne

vzdelávanie. Takéto vzdelávanie napĺňa ideu rovnosti šancí pre všetkých, rovnosti prístupu ku

vzdelávaniu a v konečnom dôsledku k zabezpečeniu sociálnej inklúzie.

V podmienkach predprimárneho vzdelávania v materských školách sa idea inklúzie dotýka

najmä prístupu k deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s cieľom prijať čo

najväčší počet týchto detí do bežných škôl a tried. Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími

potrebami sú deti so zdravotným znevýhodnením, deti zo sociálne znevýhodneného prostredia,

ale aj deti s nadaním14. Tieto deti a ich rozvoj vyžadujú podporu, ktorá je náročnejšia a

komplexnejšia v porovnaní s podporou poskytovanou deťom so štandardným vývinom.

Materské školy musia byť pripravené takúto komplexnú podporu poskytnúť uvedomujúc si, že

miera komplexnosti a jej modifikácie podpory a starostlivosti je závislá od špecifickej podoby

výchovno-vzdelávacích potrieb konkrétnych detí.

Aby prostredie materskej školy bolo schopné poskytnúť inkluzívne vzdelávanie, treba brať

do úvahy nasledovné všeobecne platné princípy inklúzie vo vzdelávaní, ktoré je potrebné

zohľadniť aj pri tvorbe školského vzdelávacieho programu:

1. Vzdelávanie pre všetkých.

2. Univerzálne a rovnaké vzdelávacie ciele (na výstupe vzdelávania).

3. Diverzita a adaptabilita na úrovni presnej identifikácie a diferencovanosti vstupných

podmienok a pokroku vo vzdelávaní.

4. Adaptácia procesu a postupu podmienkam lokálnej komunity a jej potrieb.


- 10 -

5. Presah školských aktivít na lokálne aktivity a ich integrácia do činnosti školy.

6. Intenzívny profesijný vývin podieľajúcich sa pedagogických zamestnancov.

Uvedené princípy sa konkretizujú tak, aby boli zabezpečené nasledovné kritériá inkluzívneho

vzdelávania:

8.1. Spravodlivosť a rovnosť v poskytovaní výchovy a vzdelávania

Všetky deti bez ohľadu na pohlavie, vierovyznanie, etnickú, jazykovú alebo kultúrnu

príslušnosť, ekonomické zázemie a zdravotné znevýhodnenie majú rovnaký prístup k

vzdelávaniu. Všetky deti majú rovnaký nárok na tie isté podporné služby a rovnaký prístup.

8.2. Koordinované ciele a spolupráca

Zabezpečovanie inkluzívneho vzdelávania vyžaduje úzku a intenzívnu spoluprácu všetkých

zainteresovaných a dobre štruktúrovaný tím, ktorý podporuje inkluzívnosť vo vzdelávaní.

Každá materská škola zabezpečuje intenzívnu spoluprácu aj s rodičmi detí so špeciálnymi

výchovno-vzdelávacími potrebami, pričom rodičia, deti a ďalší odborníci vytvárajú

koordinovaný tím, aby sa zabezpečili konkrétne potreby týchto detí. Každá materská škola má

navyše poverenú konkrétnu osobu zodpovednú za koordináciu poskytovania komplexných

služieb pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

8.3. Pripravenosť pedagogických zamestnancov materských škôl na inkluzívne

vzdelávanie

Materská škola vytvára podmienky na to, aby všetci pedagogickí zamestnanci materských škôl

boli schopní orientačne identifikovať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby detí a zároveň,

aby materská škola bola v úzkom kontakte s odborníkmi, ktorí majú identifikáciu špeciálnych

výchovno-vzdelávacích potrieb v kompetencii. Učiteľky materských škôl sú schopné

pristupovať k týmto deťom individuálne a zabezpečovať ich zmysluplný individuálny rozvoj.

Jedným z nástrojov takéhoto rozvoja je individualizácia vzdelávacích programov pre tieto deti.

Podmienkou vytvárania týchto programov je kvalitná pedagogická diagnostika. Materská škola

rovnako vytvára podmienky na intenzívnu spoluprácu a komunikáciu s rodičmi týchto detí, ako

aj na komunikáciu so zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie, ktoré týmto deťom

poskytujú podporné služby.


- 11 -

8.4. Inkluzívne prostredie materskej školy

Materská škola dbá o to, aby v rámci svojich priestorov zabezpečila univerzálny dizajn, a aby

deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a deťom cudzincov boli poskytované

a dostupné špecificky prispôsobené zariadenia a materiál. Materská škola zároveň dbá aj o

odbúranie všetkých bariér, ktoré by mohli narúšať proces inklúzie nielen detí so špeciálnymi

výchovno-vzdelávacími potrebami. Prostredie je zabezpečené tak, aby v čo najväčšej miere

spájalo všetky deti.

Uvedené princípy a kritériá inkluzívneho vzdelávania sa konkretizujú v školských vzdelávacích

programoch a v individuálnych vzdelávacích programoch v závislosti od konkrétnej a aktuálnej

situácie jednotlivých materských škôl, čo je spojené s pravidelnou modifikáciou a adaptáciou

týchto programov podľa reálnych potrieb.

V špeciálnych triedach pre deti so zdravotným znevýhodnením a v materských školách pre deti

so zdravotným znevýhodnením (špeciálnych školách) sa deti vzdelávajú podľa vzdelávacích

programov pre deti:

- s mentálnym postihnutím,

- so sluchovým postihnutím,

- so zrakovým postihnutím,

- s telesným postihnutím,

- s narušenou komunikačnou schopnosťou,

- s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,

- choré a zdravotne oslabené,

- hluchoslepé,

- s viacnásobným postihnutím.

Dieťa so zdravotným znevýhodnením sa vzdeláva podľa školského vzdelávacieho programu

školy. Ak jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávalo podľa

školského vzdelávacieho programu, dieťa sa vzdeláva podľa individuálneho vzdelávacieho

programu vypracovaného v súlade s odporúčaniami zariadenia poradenstva a prevencie a s

informovaným súhlasom zákonného zástupcu dieťaťa. Deťom so zdravotným znevýhodnením

sa v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania a odporúčaniami zariadenia poradenstva a

prevencie poskytujú rôzne formy špecifickej pedagogickej a odbornej podpory a intervencie.

Materské školy sú povinné vytvárať inkluzívne prostredie pre všetky deti, vrátane detí

cudzincov."2


- 12 -

9. Učebné osnovy, východiská plánovania

Vzmysle § 9 ods. 6) a 7) školského zákona sú učebnými osnovami našej materskej školy

vzdelávacie štandardy vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne

vzdelávanie v materských školách .

• Jazyk a komunikácia

• Matematika a práca s informáciami

• Človek a príroda

• Človek a spoločnosť
• Človek a svet práce

• Umenie a kultúra

• Zdravie a pohyb

10. Osobitosti výchovy a vzdelávania cudzincov

Predprimárne vzdelávanie detí cudzincov sa zameriava na rozvíjanie elementárnych základov:

1. komunikačných kompetencií,

2. matematických kompetencií a kompetencií v oblasti vedy a techniky,

3. digitálnych kompetencií,

4. kompetencií učiť sa, riešiť problémy, tvorivo a kriticky myslieť,

5. sociálnych a personálnych kompetencií,

6. občianskych kompetencií,

7. pracovných kompetencií.

Osobitosťou výchovno-vzdelávacej činnosti je aj osvojovanie si základov slovenského jazyka

ako L2, tak, aby deti mali dostatočné a veku primerané komunikačné schopnosti v slovenskom

jazyku

11. Osobitosti výchovy a vzdelávania detí v národnostných materských

školách

Výchovno-vzdelávacia činnosť na predprimárnom stupni vzdelávania národnostných škôl sa

zameriava aj na zachovanie a rozvoj kultúrnej a jazykovej identity detí patriacich

k národnostným menšinám. Osobitosťou výchovno-vzdelávacej činnosti je aj osvojovanie si

¹⁴ § 2 písm. j) školského zákona"


- 13 -

základov slovenského jazyka ako L2, tak, aby deti mali dostatočné a veku primerané

komunikačné schopnosti v slovenskom jazyku.

Učiteľky prepájajú komunikáciu v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a v slovenskom

jazyku tak, aby deťom poskytovali kvalitné rečové vzory v oboch jazykoch.

12. Východiská plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti didaktické

princípy plánovania

Základom spracovania plánov výchovno-vzdelávacej činnosti je dôkladné poznanie Štátneho

vzdelávacieho programu.

Dôležitým predpokladom spracovania kvalitného plánu výchovno-vzdelávacej činnosti je, že

učiteľky v každej triede budú hľadať a nachádzať jeho najoptimálnejšiu podobu, ktorá bude

autentická, osobitá a akceptujúca ich štýl učenia, prispôsobená podmienkam ich triedy.

Plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti vychádza z vlastných cieľov, poslania a zamerania

MŠ, z analýzy výchovno-vzdelávacej činnosti za predchádzajúce obdobie, projektov

prebiehajúcich v MŠ a z rozhodnutia pedagogickej rady.

Výchovno-vzdelávacia činnosť v konkrétnej triede materskej školy je:

  • plánovitá,
  • systematická a cieľavedomá,
  • rešpektujúca vekové zvláštnosti a individuálne osobitosti detí, čiže či rešpektuje rozvojové

možnosti a schopnosti detí konkrétnej triedy,

  • je pracovný materiál učiteľa v konkrétnej triede,
  • slúži učiteľovi na rýchlu orientáciu v obsahu výchovy a vzdelávania,
  • je stručná, vecná, konkrétná s prehľadnou štruktúrou,
  • nemá predpísanú jednotnú formálnu štruktúru,
  • je originálna pedagogická dokumentácia, ovplyvnená odbornými kompetenciami a

pedagogickou tvorivosťou učiteľov v konkrétnej triede,

  • odpovedá na otázku: ktorými činnosťami bude dosahovaný konkrétny cieľ,
  • rešpektuje dieťa, jeho možnosti, spôsobilosti a schopnosti,
  • rešpektuje vonkajšie a vnútorné podmienky konkrétnej materskej školy (prevádzka,

organizácia dňa a denný poriadok, lokalita z hľadiska umiestnenia budovy, prírodné a

sociokultúrne prostredie atď.),

  • je súčasťou dennej prípravy učiteľa na prácu s deťmi,

- 14 -

pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti musí učiteľka dbať na správny výber

didaktických zásad, ktoré sa vzťahujú na všetky stránky výučby, t. j. na učiteľkinu vyučovaciu

činnosť, na formy a metódy výučby, na materiálne a didaktické prostriedky, na poznávaciu

činnosť detí, na učivo.

13. Hodnotenie detí

Hodnotenie v materskej škole je jeden z najvyužívanejších prostriedkov a metód dosahovania

výsledkov práce. Hodnotenie detí využívame počas celého dňa, v priebehu všetkých aktivít

a činností realizovaných v materskej škole. Je dôležitou súčasťou výchovno-vzdelávacieho

procesu. Na hodnotenie využívame:

  • pozorovanie činností detí,
  • rozhovor,
  • analýzu produktov detí,
  • portfólio,
  • slovné hodnotenie.

Taktiež vedieme deti k sebahodnoteniu.

Prostredníctvom hodnotenia získavajú deti, ale i pedagógovia informácie o zvládaní

stanovených cieľov, napredovaní. Hodnotenie napomáha k zlepšovaniu výsledkov, poskytuje

spätnú väzbu, informuje o správnosti využitia výchovno-vzdelávacích metód a postupov,

dozvedáme sa, akým spôsobom deti využívajú naučené v praxi.

Učiteľky dvakrát do roka hodnotia deti v jednotlivých triedach, ich výsledky a úroveň

dosiahnutých vedomostí, zručností a spôsobilostí.


- 15 -

Jednotlivé témy rozdelené do štyroch ročných období:
Mesiac

Obsahové celky

Téma

IX.

Škola nás volá.

Tešíme sa do školičky na nových kamarátov.
Ja a moja rodina.

Miesto kde žijem.
Predmety okolo nás.

X.

Jeseň je najlepší maliar.

Ovocie a zelenina.

Na poli a v lese.
Čo dokáže vietor a dážď.

Farby jesene.

XI.

Poznaj svoje telo.

Moje telo.

Moje zdravie.
Čo jem.
Čo si obliekam.

XII.

Čarovné Vianoce.

Mikuláš...
Z rozprávky do rozprávky.

Vianoce prichádzajú.

I.

Zimné radovánky.

Mrzne, praská, fúka.
Zimné hry a športy.
Zimná obloha (vesmír).

II.

Svet okolo nás.

Fašiangy, Turíce.
Čo robíme celý deň.
Predmety a ich vlastnosti.

Slovensko - naša vlasť.

III.

Jar už klope.

Príroda sa zobúdza
Veľká noc sviatky jari
Čítame si každý deň
Na gazdovskom dvore


IV.

Zem, voda, vzduch.

Preprava a doprava.
Bezpečne na ceste.

Mesto a dedina.

V.

Zelený máj.

Záhradne a lúčne kvety.
Kytička pre mamičku.
Bola raz jedna stonožka.
Vtáky.

VI.

Tešíme sa na leto.

Týždeň plný radosti.
Zvieratká v ZOO.
Ide sa na výlet.
Hurá na prázdniny.


- 16 -

Platnosť ŠkVP

Reevidovanie ŠkVP

Zaznamenanie inovácie,
zmeny, úpravy a pod.